Gelovige, ik weet heel goed hoe belangrijk je geloof voor je is en wees gerust dat wat mij betreft we in vrede kunnen samenleven. Ik ga het gesprek met je aan, waarbij we van inzicht kunnen verschillen, maar je hoeft niet bang te zijn voor mijn daden. Ik zal voor je recht op vrijheid blijven staan, en vraag aan je: Ben jij ook bereid dat te doen voor mijn recht op vrijheid? Als Moslim vertel je tegen geweld en overheersing te zijn. Islam respecteert diversiteit, zeg je, ook andere religies en het land waarin je leeft. Islam staat voor vrede en liefde en werken aan jezelf, zeg je, en wij baseren ons beeld op alleen de negatieve voorbeelden die niet werkelijk voor Islam staan. Je vraagt me om je te vertrouwen, omdat ook jij vrede wilt. De beeldvorming is niet de waarheid over je geloof, zeg je.
Kan ik geloven dat Islam staat voor vrede?
Als Moslim vertel je me dat ons beeld van Islam is bevlekt door de gewelddadige, vaak door politiek ingegeven, acties van een minderheid die niet staat voor waar de Islam werkelijk voor staat. Je vertelt dat Islam gebruikt en misbruikt wordt door wrede dictatoriale leiders, maar dat zij maar een minderheid zijn omdat er ook vele miljoenen een andere, meer juiste, Islam leven. Je vertelt dat je diversiteit respecteert en vrijheid voor andersdenkenden, dat je geloof je doet houden van het land waarin je leeft, jouw en mijn land, en dat je vanuit je geloof ook de taal van het land mot leren zodat we elkaar verstaan. Ik wil dat graag geloven, al is het maar voor mijn gemoedsrust.
Wil je iets voor mij doen?
Als het waar is dat het geweld vanuit Islam afkomstig is van een kleine groep die de Koran interpreteert op een manier die niet klopt met wat Islam eigenlijk behoort te zijn…
Als gewelddadige extremisme slechts een ongemakkelijk minderheidsdeel is dat niet de hoofdstroom van de Islam of juiste interpretatie van de Koran vertegenwoordigt, niet het ware geloof is…
Als ik mag geloven dat het slechts een kleine groep verwarde ongehoorzame rebellerende kinderen van Islam zijn met volwassen wapens en boosheid die zo gewelddadig uitgeleefd wordt…
Als ik mag geloven dat de overgrote meerderheid van Islamieten ons goed gezind zijn en te vertrouwen zijn… en jij wel waarheid spreekt tegen westerse ongelovigen en andere religies ondanks de toestemming van je geloof om te liegen (en een van de redenen waardoor we het moeilijk vinden je op je woord te vertrouwen).
Is het dan mogelijk dat de stille meerderheid van Islam-gelovigen, jij en anderen, ik doel op het deel van de gelovigen die het goed voorheeft met andere religies, naties en ongelovigen, het deel van de Islamitische gemeenschap dat staat voor vrijheid van religie en vrijheid voor andersdenkenden en die tegen wreedheid uit naam van welk geloof ook zijn, de spirituele ouders van de wild om zich heen slaande terroristen en explosieve (zelf)moordenaars…
Wil je met mij en Islam staan voor vrede?
Als dat allemaal waar is, wil je dan alsjeblieft openlijk erkennen naar de wereld dat dit een probleem is vanuit jouw gemeenschap en religie dat een probleem is niet alleen voor ons maar ook voor jou en dat je onmachtig bent het in te dammen? Ben je bereid openlijk te erkennen dat jouw gemeenschap onvoldoende in staat is dit probleem bij te sturen naar vrede en dat je hulp nodig hebt, ook de onze, willen we een kans maken de wonden te herstellen>
Is het dan mogelijk dat je ons gaat helpen om de angst en boosheid uit onze harten halen, de angst voor alles wat maar ruikt naar islam, dat ze onze taal leert spreken en ook naar je gemeenschap spreekt op een manier die wij kunnen verstaan? Is het mogelijk dat je zichtbaar voorleeft hoe tolerant, eerlijk en open Islam dan behoort te zijn….
Is het voor je mogelijk om uit te roepen naar andere vredelievende religies en seculiere organisaties en samenwerking te vragen, met als doel het geweld te stoppen en deze gewelddadige groep die jouw geloof aanroepen als rechtvaardiging, in bedwang te krijgen? Wil je je kinderen helpen opgroeien op een manier dat ze ook ons en onze leefwijze respecteren en vriendschappen aangaan met mensen die anders denken en geloven? Wil je met ons samenleven, echt samen en niet afgescheiden in je eigen getto’s?
Als je zwijgen geen steun is van deze groep zou samenwerking dan niet een heel mooi antwoord zijn op het geweld? Een zichtbaar staan voor onze vrijheid en veiligheid zou zoveel goed kunnen doen, want er is zoveel angst in onze harten voor het gruwelijke geweld. Hoe kunnen wij houden van jouw geloof als jij niet kan houden van de onze? Hoe kunnen we vertrouwen als jij aanleiding blijft geven door je af te scheiden in taal en ruimte? We weten nog zo weinig van elkaar, en toch vechten we zoveel. Als Islam werkelijk voor vrede staat, kunnen we elkaar dan bereiken in dat doel?
Natuurlijk vraag ik ook aan mijzelf en onszelf, de niet-Moslims, … Zijn wij bereid je hand aan te nemen als je duidelijk en zichtbaar wordt, en naast je te staan voor jouw veiligheid en vrijheid gelijk de onze? Zouden wij je gebaar herkennen en durven vertrouwen, zodat we je gebaar ook zouden aannemen? Ik hoop van wel.
Het is vooruitgang als we in gesprek met elkaar kunnen gaan, al is het maar zonder elkaar te bereiken omdat geloof tussen ons in staat. We kunnen heel beleefd vechten met alleen woorden en herinneringen als wapen. Het blijft vechten, en ook daar moeten we voorbij. Kunnen we ook samenwerken? Kunnen we elkaar genoeg vertrouwen dat we samen een gemeenschappelijk doel kunnen kiezen, een doel dat jouw geloof gebruikt op een manier waarvan je zegt dat het niet klopt met waar het voor staat.
Als je een religie aanhangt, zou het dan niet logisch zijn als je de problemen van andere religies en geloven beter zou begrijpen? Als je vrede aanhangt en onderdrukking komt, zou je dan de angst en het geweld niet beter begrijpen dan vele anderen? Begrijp je genoeg om te willen helpen ongeacht geloof, en zonder je geloof op te dringen?
Mijn geloof is net zo belangrijk voor mij als de jouwe voor jou, waarom zouden we dat elkaar misgunnen. Laten we vrienden zijn elk met respect voor de ander. Laten we samen staan en zichtbaar zijn.
Ben je mens en medelander genoeg voor zo een daad?
Ik hoop het. Ik zie je graag aan mijn kant, en mij aan de jouwe, zij aan zij voor vrede en de vrijheid van verschillen. Alsjeblieft sta naast mij voor vrede, gewoon omdat we allen mensen zijn die met elkaar vredelievend willen samenleven.
Ik wil niet strijden om het beste geloof of het beste idee. We hoeven onze ideeën en geloof niet op te geven om elkaar lief te hebben of respecteren. Ik wil slechts in vrede staan met jou als mens aan mijn zijde. Je bent vrij om naast me te staan. Samen is beter dan apart en dan kunnen we elkaar wat beter leren kennen en vertrouwen. Samen staan is een goed startpunt.
Als je ergens voor wilt sterven, kies dan dat! Als je ergens voor wilt leven, leef dan voor dat! We vechten en wantrouwen al zo lang, en het is niet wat we werkelijk willen noch nodig hebben. Samen met Islam staan voor vrede is een goede keuze.
Niet vechten maar zichtbaar en stevig staan voor vrede
Ik heb geen behoefte om jou te bevechten, vechten voor vrede is de kar op zijn kop. Staan past wel goed bij vrede, dus sta ik hier gewoon met open hand en kwetsbaar. Het is niet zwak, het is niet sterk, het is gewoon wat klopt voor mij.
Kom erbij, dan staan we samen en naarmate er meer bij komen staan we sterker en worden we duidelijker. Ik wil ook best alleen blijven staan, want het is wat klopt voor mij, maar liever sta ik samen met jou.
Maak jezelf zichtbaar voor vrede! Neem mijn hand zodat ik de jouwe kan nemen. Laat niets tussen ons in staan en laat ons stevig staan als de broers en zussen die we zijn, mensen onder elkaar. Zolang wij dat kunnen is er hoop voor ons allen, maar we moeten staan en blijven staan en zichtbaar worden om mee te tellen.
We kunnen kiezen en samen staan voor wat we willen, ook al kost het ons iets. De kracht van staan is in de geschiedenis al ruimschoots getoond, denk Nelson Mandela, denk Mahatma Gandhi, denk vele anderen in je leven of religieuze verhalen die stonden in plaats van te vechten. Het vraagt moed, het vraagt wil, kracht, het vraagt volharding onder vuur.
Ik nodig je uit. Kom met me staan! Schrijf je steun hieronder zodat ik weet dat je er bent.
Laat van je horen, schrijf een reactie
Ik ben heel benieuwd naar je reactie op dit artikel, hieronder is ruimte voor jouw woorden… woorden van instemming, kritiek, herkenning, aanvullingen, eigen ervaringen, een uitreiking of vraag, wat je maar wilt. Je mag ook gewoon je steun betuigen voor het overbruggen van de muren die we gebouwd hebben.
“Ik sta met je”, is alles wat hier nodig hoeft te zijn. Schrijf het uit je hart en in je eigen taal.
Max
Islam is meer ideologie dan religie, maar krijgt alle ruimte om de westerse wereld te veroveren, dankzij de juridische vrijheid van godsdienst en dankzij de collaborerende elite.De Islam kent geen democratie. De Islam kent alleen maar onderwerping, wat het woordje Islam dan ook betekent; onderwerping aan de Koran, en aan de Sharia.Op zeker 23 plaatsen in de Koran worden de moslims opgeroepen om strijd te voeren tegen de ongelovigen;”Strijdt tegen hen tot de afgodendienst niet meer bestaat en de religie geheel aan Allah behoort.” [2:193, herhaald in 8:39]… “Doodt de afgodendienaars waar ge hen maar vindt, neemt hen gevangen en belegert hen en bereidt hun alle soorten hinderlaag.” [9:5]….enz…….De islam heeft in 1400 jaar nog nooit iets anders gedaan dan dood en verderf zaaien! ….
Hans Schuijff
Bedankt, Max, voor je bijdrage en duidelijke zienswijze. Je laatste stelling is ongetwijfeld veel te pessimistisch, aangezien islam niet bestaat buiten de mensen die deze religie aanhangen. Het zou mij veel te simpel zijn, en onwaar, om te stellen dat iedere moslim dezelfde intentie en manieren leeft en niets goeds bijdraagt. Velen doen veel goed voor hun familie, vrienden en gemeenschap en werken betrouwbaar en hard, en dat is nog maar een oppervlakkige observatie. Als we dat onderscheidend vermogen verliezen, cultiveren we een onredelijke angst en afkeer. Waar het gaat over dood en verderf zaaien zijn er vele geloven en politieke stromingen die veel bloed en schuld aan hun handen hebben kleven en ook culturele verschillen en oude pijn tussen volkeren wordt vaak vanuit religie wreed bevochten, terwijl het eigenlijk ergens anders over gaat. Vijandsbeelden en angst zijn goede handvatten voor degenen die macht zoeken. In de tijd van Inquisitie en kruistochten had je ook hier sharia-achtige taferelen gevonden met angst, gewelddadige overheersing, een dwingende cultuur en wrede straffen. Toen was het de Rooms Katholieke kerk die de toon zette. Geweld naar soortgenoten is een pijnlijk aspect van ons mens-zijn.
Max
De kern van het Christelijk geloof is Jezus Christus.Wat Constantijn de Grote deed, later gevolgd door de kruisvaarders, is niet gegrond op de christelijke leer.In feite was de eerste Kruistocht zelfs een knullig en onprofessioneel georganiseerde expeditie, die wonderwel toch slaagde.Het had niets te maken met professioneel georganiseerde ridder legers die het martelaarschap voor God en de religieuze jihad voor ogen hadden, zoals die wel binnen de Islam bekend waren. De Kruistochten er in ieder geval voor gezorgd hebben dat de expansionistische en imperialistische Islam een gevoelige slag werd toegebracht en de opmars van de Islam richting Europa in ieder geval tijdelijk tot stilstand werd gebracht. Gaandeweg heroverden de christelijke ridders gebieden als Corsica, Sicilië, Malta, Cyprus en brachten deze opnieuw onder christelijke invloed tot op de dag van vandaag…Jezus leert de huidige christenen dat het woord van de ware God niet door geweld mag worden verspreid.Het christendom wordt alleen maar door vreedzame verkondiging verspreid.Drie eeuwen lang volgen Jezus’ discipelen zijn richtlijnen (Constantijn de Grote komt in de vierde eeuw). Christenen die zich bezighouden met geweld, overtreden de expliciete leringen en het voorbeeld van Jezus Christus.Nergens voert Jezus een “beschermingsbelasting” in of eist hij bekering…
Hans Schuijff
Het probleem met elke religie is dat het bestaat uit een schrift dat vervolgens door mensen wordt gebruikt voor allerlei doeleinden, meestal voor “oorlogen” met andersdenkenden. Wat het volgens jou is, of wat het verhaal over de geschiedenis vanuit jouw observatie of die van anderen is, is dan van minder belang als hoe het gebruikt is en vervormd door de vele groepen die ermee aan de haal gegaan zijn.
Veel wat in de Testamenten staat, of in de Koran, of in de Thora, bijt met wat we nu als goed gedrag en goede waarden beschouwen en de straffen komen over als extreem. Jezus is milder en minder kinderachtig, onzeker en wraaklustig dan de God van het Oude Testament, maar ook hij heeft zijn tijdgeest en manken. Het zijn boeken die vooral ook een Midden-Oosten stammencultuur beschrijven en een tijd die niet meer de onze is.
Toch zijn er nog velen die uit wat voor reden ook nog eraan vasthouden, waarschijnlijk voor een groot deel uit loyaliteit naar de cultuur van hun ouders, en merendeels met een vrije(re) interpretatie van de teksten, maar nog velen ook die het letterlijk willen nemen en bijvoorbeeld evolutie en de duiding van de oudheid van vindingen via allerlei methoden.
Er bestaat niet zoiets als een enkele visie op dit vlak, en van alle tijden is dat het naast de inhoud van het boek ook een manipuleerbaar politiek instrument is geweest. Het is daarmee enigszins generalistisch om het zelfs over Christenen of het christendom te hebben, omdat het zoveel verschillen tot een eenheid probeert te smeden. Het is echter anders niet mogelijk er ook maar iets over te roepen. Geloof blijft door de tijd heen slechts een instrument an vereniging en vooral verdeling. Waarschijnlijk is dat slechts onze aard aan het werk.
Ik ben onder de indruk van je historische kennis en dank je voor de dialoog en het delen van je kennis.